Розповіла Мальована
Ярина Федотівна (12.05.1912 – 09.08.2006, число і місяць народження точно не відомі, бо з чотирьох років залишилась круглою сиротою). Записано 26 лютого 2001 року Ю.Дудником. Мова збережена.
Як раніше приймали
дітей? Раніше не було лікарні, бабки були такі, що приймали дітей.
Баба Десючка –
гарна була баба, Хованка Мотря. Десючка жила коло нас. Вона мала тільки одного
сина. Хованка жила на Забейдовій вулиці. Були старі, по 60-70 років. Хто небудь
іде за нею. Коли приходе врем’я, що треба родити, то йдуть за нею. Вона
приходе, затопляє лежанку. Кладе роділлю на лежанку. Ще й чим небудь постеле чи
сім’яну полову, чи таку і покропе й застелить, щоб опар був, щоб роділля
розігрівалась, щоб тепло було. І було всігда благополучно. Але були й такі, що
от роділля кончається. Вона нічого не зробить. В лікарні тягнуть через живіт,
вона не витягала, вона цього нічого не робила.
А як уже малятко
народиться і воно кончається, то вона свяченою водичкою, даже геть не шукают свяченої
– такою покропить і три рази - в ім’я отця і сина і святого духа амінь.
І то вже воно
називається крещенне. Вже його поминають як воно велике. Називают дівчинку
Марія, а як хлопчик Іваном називают – баба називає і так воно щитається.
Борщем кропили
кислим обикновенним, щоб був опар, щоб тепло було.
Вона його скупає і
розкаже бо є такі, що первеньке роде, то вона ж не знає. То вона (баба) розкаже
як коло нього ходити, як брати на руки, щоб було не зорудоване. І так ходе до 9
день навідується як вона там коло нього. Поки не всиліє трошечки малятко. І
дивиться як вона коло нього ходе.
А хто в час народження
трапиться в хату, то обов’язково з нього щось візьмуть - чи сорочку, чи на
пелюшку. А так не випустять з хати. Хто не прийде чи жінка, чи чоловік – щось
візьмут - хустинку для маляти. Це в день коли народжується, а в інші дні
байдуже.
Усі заходять
дивитися коли воно похрещене.
А як у кого
виходить тоді й христят. Бувало народиться і хліба нема з чого спекти. А як
приготовлят щось, - на той день крестьбини – сходяться вже куми похрестять і
тоді байдуже як його хтось побачить. А до тих пор бережуть – тільки свої.
Бережуть, щоб хто не наврочив. Всякі люди є, гляне на нього тай воно боліє о. То не
допускали. Жінка після народження 6 неділь на люди не ходила, геть воду не йшла
тягнути. Після 6 неділь христят. Дитинка в’язочки держит і жінка може ходити.
Христят як роділля
одужає, то роділля йде до батюшки, дитя христят, а вона на вивід іде, батюшка
вивід зробить. Як родить то не повинна йти в церкву без виводу. Поки батюшка не
прийде в дзвіницю – вона візьме за рясу батюшку. Батюшка введе в церкву,
молитву прочитає, тоді вона вже має йти сама. До хрещення не називали дитину,
ждали хрещення. В батюшки є книга така і там записано в який день яке ім’я. Він
називає. Люди не вибирали – як скаже піп. Чи хороше, чи погане, - яке припаде.
І Хівроною називали, і Гапкою, і Теклею. Куми яких хочут таких берут. А як діти
родяться і вмирают, то виходять на вулицю – і хто перший вулицею йде. Чоловік –
кум, жінка – кума. Чи воно старе, чи воно погане, чи воно яке - то вже закон.
Так не було, щоб не захотіло бути кумом чи кумою.
Піп христи.
Постригає посередині по трішечки волосу і купає водичкою. В воду не вкидає. А в
нього є капличка тепленька, то він в воду не мачав, а тіки покропе, вистриже
хреста на голові, а потом замотают несе в церкву. Як хлопчик то в вівтар понесе
на руках, а як дівчинка, то тільки до вівтара, а в вівтар не понесуть – не
положено.
Було таке, шо один
мав багато похресників. Як є война то мужчин нема й беруть до кума. Отут жив
напроти нас Степан Лисий – 17 похресників мав після цеї війни. В цей день коли
христят – Христини. Несуть до батюшки маля христити, а тут готовляця – приходят
сідают за стіл.
А як ідуть додому
куми, то кожному дається калач і квіточка з барвінку і вєточка калини. Куми
скидают гроші. Баба роздає калачі. Баба каже:„За калач за квіточку прошу дитяті
на сорочечку”. І то скидают гроші. Баба, що приймає роди приходе на христини. І
вона роздає калачі. Крім кумів приходили кого попросят. Попа не просили. Бабу
за куму не брали.
А як несли через
місток то по поведінці маляти бабки вгадували чи буде воєнне, чи буде хороший,
чи злодій, а по чому визнавали не знаю. На мосту як плаче то буде злодій - не
вилазити з тюрми. Як на греблі плаче, то цю предметку всі знали, а так дальше
не знаю.
Як наша родила тут
у старій роділці. Я приходю, а вона каже:„Ой чуть не задушилась дитина.
Пуповина через шию через плече – що це таке?” Але приходе баба Мальованка
богомільна, тай вона її розказує. Мальованка каже: „Знаєш шо дитино – він буде
воєнний.” І так сталось.
Малу дитину в
церкву несуть куми. Туди несе кума тільки, а назад і кум може помагати. Приходят
і кажут: „Ми в вас брали не хрищане а принесли похрищане, поздоровляєм з цим
днем”. В церкву йшли тільки куми, а батьки як хто хоче – в основному готували
вгостити.
Бабі давали рушник,
хліб і гроші - хто скільки може. Хто не має звідки - то менше. А бабка нічого
не каже, хто що дасть за те спасибі, - стіко хто може. А були такі, що бабка й
не брала – тільки хліб і рушник – це обичай. Хліб дают бабі в день народження.
А як нема печаного тоді або на хрестини – як приходе.
Купель виливали під
родюче дерево під маленьке. Виливає та що купає. А на другий день то нє, тільки
перший раз як скупают. А місце год жінки закопуют в хаті під ліжком, а чого не
знаю. Раніше полів (підлог) не було, земля була. Викопає бабка ямку, закопає і
замасте. Годуют через 2-3 часа.
Мальована Ярина Федотівна з праонукою. Фото 1980-х років.